• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Guido MachielsenGuido Machielsen logo

Psychotherapie - Onderwijs - Supervisie - Leertherapie

  • Home
  • Psychotherapie
  • Onderwijs
  • Supervisie
  • Leertherapie
  • Info
    • Wat is psychotherapie?
    • Informatie over praktijk
    • Wat is de ggz?
    • Downloads
  • Over Guido
    • CV Guido Machielsen
    • PHI-werkzaamheden
    • Specialisaties
    • Samenwerking
    • Artikelen
  • Praktisch
    • Tarieven & Vergoedingen
    • Bereikbaarheid
  • Contact

Onderwijs

Naast mijn praktijk geef ik sinds 2009 ook onderwijs. Dit gebeurt zowel bij het onderwijsinstituut RINO als in eigen beheer (op locatie in Utrecht of online). In 2020 geef ik aan de Centrale RINO-groep online-onderwijs over “het hanteren van de  therapeutische relatie” en in eigen beheer online een basiscursus cognitieve gedragstherapie:

Basiscursus Gedrags- en Cognitieve therapie

100 uur online-onderwijs in kleine groep, ruime gelegenheid voor persoonlijke feedback

30 oktober 2020 – 29 mei 2021  DEZE CURSUS IS VOLGEBOEKT….HELAAS GEEN PLEKKEN MEER….

  1. Leer zelfstandig cognitieve gedragstherapie uitvoeren onder supervisie
  2. Verbeter je praktische vaardigheden & vergroot je theoretische kennis

Deze basiscursus bestaat uit een inleiding (30 uur) en een verdieping (70 uur) in de cognitieve- en gedragstherapie. Samen vormen zij het eerste deel van de opleiding tot cognitief gedragstherapeut VGCt (zie de website van de VGCt : www.vgct.nl) De cursist leert cognitief/emotionele en gedragsproblemen van zijn cliënten zo goed mogelijk te verminderen of te veranderen met behulp van evidenced based cognitief gedragstherapeutische methoden en interventies. In het inleidende deel van de cursus krijgen de deelnemers kennis en vaardigheden aangereikt met betrekking tot de leertheorie, de gedragstherapeutische analyses en het behandelplan. Klassieke gedragstherapeutische procedures als exposure en zelfcontroleprocedures komen aan bod. In het verdiepingsdeel komen relaxatietraining, exposure in vivo, responspreventie, sociale vaardigheidstraining, cognitieve uitdaagmethoden en gedragsexperimenten aan de orde. Daarnaast worden imaginaire procedures, waaronder contraconditioneren, behandeld. Indicatie, contra-indicaties en prognostische variabelen komen aan bod. Aan de interactie tussen therapeut en cliënt c.q. de therapeutische relatie wordt ruimschoots aandacht besteed, zowel bij goedlopende contacten als bij moeizame werkrelaties.

Voor wie ?

  • Iedereen die een opleiding wil volgen voor het verkrijgen van het aspirant-lidmaatschap van de Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve therapie (VGCt), alleen van toepassing als je vooropleiding en praktijksituatie passen binnen de criteria van de VGCt. (zie www.vgct.nl opleidingsreglement)
  • Universitair opgeleide behandelaars als psychologen, pedagogen en artsen die werken in de (bedrijfs)gezondheidszorg, gehandicaptenzorg, eerstelijnspraktijk, jeugdhulpverlening of in het onderwijs.
  • Cursisten die geen werkplek hebben, geen werkervaringsplek danwel een betaalde werkplek hebben zijn welkom op deze cursus.
  • De cursus richt zich primair (maar niet uitsluitend) op de behandeling van adolescenten en volwassenen in de GGZ.

Doel

Na afloop van deze cursus:

  • kun je zelfstandig cognitieve gedragstherapie uitvoeren onder supervisie
  • kun je een cognitief-gedragstherapeutisch behandelplan op maat opstellen
  • heb je vaardigheden ontwikkeld voor de behandeling van de meest voorkomende psychische stoornissen

Werkwijze

Deze cursus omvat een intensief programma voor het verwerven van de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het bereiken van de cursusdoelstellingen. Werkvormen: kennisoverdracht door de docent en audiovisuele demonstraties. Daarnaast bespreek je literatuur, train je vaardigheden en oefen je in rollenspelen. Elke cursist brengt eigen probleemgedrag in om daarop door een collega-cursist een analyse uit te laten voeren. De zogenaamde OnderlingeGedragsModificatie (OGM). In het verdiepingsdeel van de cursus presenteren cursisten in groepjes opnames van praktijkoefeningen. Plenair worden de moeilijkheden nabesproken, korte demonstraties gegeven en wordt opnieuw geoefend. Houd rekening met ongeveer acht uur literatuurstudie en huiswerk per week. Maximum aantal deelnemers is 14.

Programma

Inleidend deel (30 uur)

  • gedragstherapeutisch proces
  • indicatiestelling voor gedragstherapie
  • eerste interview
  • inventarisatie holistische theorie
  • functie- en betekenisanalyse
  • opstellen behandelplan
  • evaluatie en effectonderzoek

Verdiepingsdeel (70 uur)

  • Het toepassen van technieken
    • Exposure
    • Sociale vaardigheidstraining
    • Cognitieve procedures: gebruiken van gedachterapporten, ontwerpen van gedragsexperimenten, uitdaagtechnieken
    • Contraconditionering
    • Zelfregulatieprocedures
  • Uitvoeren van cognitief gedragstherapeutische behandeling volgens de multidisciplinaire richtlijnen bij:
    • paniekstoornis en agorafobie
    • obsessief compulsieve stoornis
    • gegeneraliseerde angststoornis
    • sociale fobie
    • posttraumatische stressstoornis
    • stemmingsstoornissen

 Literatuur waarover je dient te beschikken

  • Keijsers, Ger, Agnes van Minnen, Kees Hoogduin, (Red.) (2017) Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten; Boom, Amsterdam . Deel I en Deel II
  • Korrelboom, Kees en Erik ten Broeke (2014 tweede herziene druk ) Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie, handboek voor theorie en praktijk. Coutinho, Bussum (isbn 9789046903810)

Aanbevolen literatuur

  • Hafkenscheid, Anton (2018), Beter worden in je vak (“systematische zelfreflectie voor professionals in de GGZ”)

Gedurende de cursus ontvang je aanvullende literatuur en digitaal werkmateriaal.

Docent

  • Guido Machielsen
  • Gastdocenten

Toetsing, certificaat, accreditering

Toetsing vindt plaats door presentatie van een mini N = 1, een literatuurtentamen, verslaglegging van de OGM en een video-eindtoets. Voor een certificaat met VGCt accreditering geldt een norm van minimaal 90 procent aanwezigheid, bij 10 % verzuim kan een vervangende opdracht worden gemaakt, vanaf 20% verzuim kan de cursus niet meetellen voor de VGCt. De cursus is erkend door de VGCt als basiscursus (100 cursusuren, 350 werkuren).

Data en tijden 2020

Vrijdagen/zaterdagen van 9.00 – 17.00 uur (totaal 14 bijeenkomsten van 7 uur)

Vrijdag 30 oktober en zaterdag 31 oktober 2020

Vrijdag 27 november en zaterdag 28 november 2020

Vrijdag 8 januari en zaterdag 9 januari 2021

Vrijdag 5 februari en zaterdag 6 februari 2021

Vrijdag 5 maart en zaterdag 6 maart 2021

Vrijdag 2 april en zaterdag 3 april 2021

Vrijdag 28 mei en zaterdag 29 mei 2021

Vrijdag 4 juni en zaterdag 5 juni 2021 (reservedatum)

 

Deadline inschrijving: 12 september 2020

Locatie

In verband met de Corona-maatregelen wordt deze cursus volledig online aangeboden. Ik heb veel ervaring opgedaan met het geven van onderwijs op afstand.

Kosten

€ 2300 vrij van btw (NIP-leden 2000 euro), inclusief powerpoints en artikelen, exclusief boeken.

Accreditatie

Deze cursus is geaccrediteerd (accreditatienr. 299277).

Informatie en inschrijving

Informatie? Mail Guido.

Inschrijving Basiscursus Gedrags- en Cognitieve therapie

  • Algemene voorwaarden Guido Machielsen

 

 

 

Primaire Sidebar

Contact

Drs. Guido Machielsen

Dorpsstraat 24
3611 AE  Oud Zuilen

T 06-13609175 (geen voicemail)

> Contactformulier

Het verschil tussen de therapeut en de cliënt is flinterdun. Ook therapeuten kunnen in de situatie van de cliënt terecht komen. Daarom laat ik mijn cursisten oefenen met eigen ervaringen.

©2021 Guido Machielsen | Algemene voorwaarden

webdesign: halfjuni.nl • webwerk